неделя, 7 ноември 2010 г.

PIERRE FAVA: Светлина върху черното




френския художник Пиер Фава

"Светлина върху черното"


Откриване: 4 май 2010 г. от 18.30 часа

Пиер Фава е френски самоук художник, роден през 1979 г. в Тулон, Корсика. Преминал през изключително тежко детство, лишен от семейна топлина, той изгражда сам своята личност и дарба; сам намира пътя в живописта.

Пиер Фава налага бързо един стил, чрез който изследва диалектиката на материята и духа. Нито съвсем абстрактни, нито напълно концептуални, тези творби са вдъхновени от френската традиция - от „художника на черното” Пиер Солаж, който казва: „Когато светлината се отрази върху черното, тя го трансформира и така разкрива психичното му поле. Черното излиза от тъмнината и става светлинен цвят”.

Освен с европейските informel артисти, името на Пиер Фава се свързва и с традицията на американския абстрактен експресионизъм на Франц Клайн (1910-1962) и Барнет Нюман (1905-1970). Но най-вече се причислява към духовните рожби на фамозния Жан-Пол Риопеле (1923-2002) – канадски скулптор и художник, носител на Големия офицерски кръст на Квебек, който след 1949 година трайно се заседява в Париж и оказва силно влияние върху по-младите поколения екшън-пейнтери както в Европа, така и през океана. Незатихващата инвазия на неформалното, ирационалното, автоматичното рисуване.

На пръв поглед лишени от съдържание и замисъл, платната на Пиер Фава ни препращат към човешката тленност; говорят за страха, отчаянието, тъгата... И най-вече за смъртта. Художникът се фокусира върху обемното нанасяне на боята, смесена понякога с въглищен прах и различни пигменти. Стреми се към релеф със следите от нож, шпатула, гребен... Грубите ръбове оставят „прозорци” в платното. Това са така наречените “zips” на Барнет Нюман – прорези, през които може да се надникне „отвъд”, да се гадае. Дори картините, които включват и различен цвят, акцентират върху черното със символичното си значение и метафоричност.

Без предварителни ескизи, мощни и темпераментни, платната залагат на динамичното, спонтанното и драматично въздействие. Връзката картина - зрител разчита много на личното прозрение.

Кариерата на Пиер Фава се развива бурно и той бързо и категорично заема място в средите на аматьорите и колекционерите на съвременно изкуство в Ню Йорк и Париж.

За себе си художникът скромно твърди: „Винаги съм рисувал абстрактно, защото никога не съм знаел добре да рисувам.”

Няма коментари:

Публикуване на коментар